9 Nisan 2015 Perşembe

Klima sektörü bu yıl yüzde 15 büyüme bekliyor!

Yaz aylarının çok sıcak geçmemesi yanında enerji tüketimi yüksek cihazlara sınırlama getirilmesi, son iki yılda klima sektörünü olumsuz etkiledi. 2012”de 1.7 milyar dolar olan sektörün büyüklüğü 2013’te 3,6 milyar dolara geriledi, 2014’te ise küçük bir artışla 3,8 milyar dolara çıktı. Artık bu dönüşümün tamamlanmaya başlaması nedeniyle bu yıl ise yüzde 15’e yakın büyüme beklentisi var.


İklimlendirme pazarı, ısıtma ve soğutma ihtiyacından ortaya çıktı. Önceleri lüks olarak görülürken bugün otel, iş yeri, hastane, kamusal alanlar ve evler için bir ihtiyaç durumuna geldi. Zamanla klima sektörügelinen sektör günümüzde, havalandırma, ısı geri kazanımı, iklimlendirme sistemi üzerinden sıcak su ihtiyacının giderilmesi ile çevreci ve alternatif enerji olanaklarını da bünyesine kalarak ilerliyor. Yaklaşık 300 bin kişiye istihdam sağladığı tahmin edilen sektör, son 10 yılda beş katlık bir büyüme yakaladı.


Buna karşın, iklimlendirme Soğutma Klima İmalatçıları Demeği’nin (İSKİD) raporunda, 2012 yılında 1,6 milyon adet olan üretimin 2013 yılında 1.3 milyona düştüğü dikkat çekiyor. Henüz 2014 kesin rakamlar açıklanmasa da sektör temsilcileri, gecen yıl üretimin 2013 seviyelerinde kaldığını belirtiyor. Bu gelişmede son iki yıldır yaz aylarının çok sıcak geçmemesi ve ana firmaların daha çok stoklarında bulunan ürünleri satmaları gibi nedenlerin etkili olduğu söyleniyor. Ayrıca on/off cihazlara ilişkin Türkiye’de ve dünyada yapılan düzenlemelerin de sektörün son iki yılda küçülmesinde etkili olduğu vurgulanıyor.


Dönüşüm Olumsuz Etkiledi


Son yıllarda Avrupa Birliği ülkelerinde olduğu gibi Türkiye’de de devler politikası olarak enerji tasarrufu sağlayan cihazlara ağırlık veriliyor. Bugüne dek kullanılan ve yalnızca on/off düğmeleri bulunan klima çeşitlerinin üretim ve ithalatına sınırlama getirilmesiyle yüksek enerji tüketimli ürünlerin pazardaki oranı azalmaya başladı. Yeni enerji düzenlemeleriyle üretimi ve kullanımı teşvik edilen inverter klimalar, sahip oldukları teknolojiyle istenilen ortam sıcaklığına erişildiğinde bekleme moduna geçtiği için daha az enerji harcıyor. Ancak inverter klima fiyatları, on/off klima fiyatlanna oranla biraz daha yüksek. Bu nedenle geçiş sürecinde klima satışlarında bir miktar düşüş yaşandığı ve firmaların stoklarında bulunan modellerin satışında ağırlık verdikleri gözleniyor.


2012’de 4,7 milyar dolar olan sektörün büyüklüğü 2013’te 3.6 milyar dolara gerilemişti. Sektörün hacminin 2014’te küçük bir artışla 3,8 milyar dolara çıktığı tahmin ediliyor. Ama bu dönüşümün tamamlanmaya başlaması nedeniyle bu yıl ise sektörde yüzde 15’e yakın bir büyüme beklentisi var. […]


57 ÜLKEYE İHRACATI VAR


Sektörün önemli oyuncularından biri de Alarko Carrier. Gerek imalatını yaptığı gerekse ithal ederek iç pazara satışını gerçekleştirdiği bireysel ve merkezi sistem klimalarla pazarda önemli bir yere sahip olan şirketin 20 seride 60’tan fazla ürünü var.


Alarko Carrier Genel Müdürü Önder Şahin, Gebze’deki tesislerinde merkezi iklimlendirme cihazları ve çatı tipi klima ürettiklerini söylüyor. Şahin, “Son iki yılda özellikle ihracatın da desteği ile merkezi klima cihazları üretim kapasitesimiz iki katına çıkarak yıllık cirosal bazda 35 milyon doları astı. Fildişi Sahilinden Ukrayna’ya, Makedonya’dan Papua Yeni Gine’ye kadar uzanan 57 ülkeye ihracat yapıyoruz” diye konuşuyor.


Sektörde Neler Değişti?


• En çok satılan klima türleri split multi (konfor amaçlı), profesyonel ticari seri cihazlar. Ancak son yıllarda VRF (değişken debili, çoklu sistemler) satışında da büyük artış yaşanıyor.


• İklimlendirmede eski sistemlerin yarattığı bakteri üremesi gibi tehlikelere karşı havanın kalitesi de önem kazanmaya başladı. Bu nedenle üretici firmalar kadar mekanlar da bu sistemlerde ısıtma ve soğutma özelliklerinin yanı sıra iç hava kalitesi, süreklilik, güvenilirlik gibi konulara dikkat ediyorlar.


• Artık klimalar sadece yazın serinlemek için değil, sonbahar ve ilkbahar gibi geçiş mevsimlerinde ısıtmada da kullanılıyor.


• Pazarda önceki yıllarda bireysel klimaların payı çok küçükken, artan tüketici bilinciyle bu oran yüzde 50’ye çıkmış durumda.


• Klima satışlarının adet bazlı yoğunluğu büyük oranda mayıs, haziran, temmuz ve ağustos aylarında gerçekleşiyor. Bu aylardaki satışlar yıllık satışların yaklaşık yüzde 70’ini oluşturuyor.


Ekonomist



Klima sektörü bu yıl yüzde 15 büyüme bekliyor!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder